کد مطلب:231679 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:207

در آداب لباس پوشیدن
1- بزنطی از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه فرمود: پدرم می گفت: نظر شما درباره ی لباس زیبا چیست؟

گفتم: در اخبار رسیده كه حسن علیه السلام لباسهای زیبا می پوشید، و جعفر ابن محمد علیهماالسلام لباسهای تازه می خرید و در آب فرو می برد و سپس دربر می كرد، و به من می گفت تو هم بپوش و خود را نو كن.

زیرا علی بن الحسین علیهماالسلام جبه های خز را پانصد درهم می خرید و دربر می كرد، و مطرف خز را پنجاه درهم خریداری می كرد و زمستان می پوشید و بعد آن را می فروخت و به فقراء انفاق می نمود و می فرمود «من حرم زینة الله التی أخرج لعباده و الطیبات من الرزق».

2- حسن بن علی وشاء گوید از حضرت رضا علیه السلام شنیدم می فرمود: حضرت سجاد سلام الله علیه در تابستان دو جامه را به پانصد درهم می خرید و دربر می كرد.

3- ابوجریر قمی گوید از حضرت رضا علیه السلام پرسید پر، پاك است؟ فرمود: پدرم از پر متكا درست می كرد و بر آن تكیه می داد.



[ صفحه 732]



4- یاسر خادم گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود برای خود یك جبه خز بخرید و اگر خواستید پارچه های نقش دار تهیه كنید، عرض كردم: هر پارچه نقش داری را بخرم؟

فرمود مگر پارچه نقش دار چیست؟ گفتم: پارچه های نقش داری كه در آن پنبه نباشد می گویند حرام است، فرمود: تو از آن پارچه هائی كه در آن پنبه هست بپوش.

5- بزنطی گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود: امام سجاد سلام الله علیه لباسهای خز و مطرف خز را با پانصد درهم می خرید و دربر می كرد.

6- سعد بن سعد گوید: از حضرت رضا علیه السلام راجع به پوست خز پرسیدم.

فرمود: ما آن را می پوشیم، گفتم: آن را كه شما می پوشید كرك است، فرمود: هرگاه كرك آن حلال شود پوستش هم حلال است.

7- جعفر بن عیسی گوید: برای حضرت رضا علیه السلام نوشتم چهارپایانی كه از كرك آنها خز درست می كنند درنده هستند؟ در جواب من نوشت: حسین بن علی علیهماالسلام و جد من خز می پوشیدند.

8- یكی از غلامان امام رضا علیه السلام بنام عبید گوید: گروهی از مردم خراسان نزد حضرت رضا علیه السلام آمدند و بر لباسهائی كه آن حضرت پوشیده بود ایراد گرفتند.

حضرت رضا سلام الله علیه به آنان فرمود: یوسف بن یعقوب پیغمبر و فرزند پیغمبر بود، پارچه های دیبا می پوشید و در مجالس آل فرعون می نشست، و این لباسها و معاشرتها او را از مقامش فرود نیاورد.



[ صفحه 733]



خداوند متعال بر امام واجب كرده كه هرگاه حكم كرد جانب عدالت را مراعات كند، و هرگاه به كسی وعده داد، وفا نماید، و هرگاه سخن گفت راست بگوید.

خداوند متعال اشیائی را بعینه حرام كرده چه كوچك باشد چه بزرگ، و چیزهائی را حلال كرده است، چه كم باشد و چه زیاد.

9- معمر بن خلاد گوید: از حضرت رضا علیه السلام شنیدم می فرمود: به خداوند سوگند اگر خلافت و امامت در دستم قرار گیرد، طعام های ناگوار و لباسهای درشت خواهم خورد و خواهم پوشید، و خود را بعد از راحتی به سختی و زحمت خواهم افكند.

حضرت رسول صلی الله علیه و آله در وصیت های خود به ابوذر فرمودند:

ای اباذر من لباسهای درشت و خشن می پوشم و در روی زمین می نشینم و انگشتهای خود را پاك می كنم، و بر الاغ بدون زین سوار می شوم و دیگری را هم دنبال خود سوار می كنم.

هر كس از روش من دوری گزیند از من نیست، ای ابوذر اكنون لباسهای خشن دربر كن تا تكبر و نخوت بر تو مسلط نشود.

10- از حضرت رضا علیه السلام سؤال شد پوست های روباه، سنجاب و سور را می توان پوشید؟ فرمود: پدرم پوست سنجاب می پوشید و لیكن از پوشیدن پوست روباه و سنور نهی می كرد.